Ženský hormón estrogén. Ako zvýšiť jeho hladinu?

Ženský hormón estrogén. Ako zvýšiť jeho hladinu?

Rovnako, ako majú muži v tele svoj pohlavný hormón testosterón, u žien sa tento hormón nazýva estrogén. Hlavný ženský hormón doslova riadi a ovplyvňuje váš každodenný život, keby sme mali byť presnejší, hladina estrogénu v ženskom tele ovplyvňuje psychickú vyrovnanosť, menštruačný cyklus aj mozgovú činnosť. Ak je jeho hladina nízka, môže sa to odraziť na vašej nálade a psychickej pohode.

Čo je ženský hormón estrogén

Estrogén je základný ženský hormón, ktorý spolu s pohlavným hormónom progesterónom reguluje ženský menštruačný cyklus a ovplyvňuje reprodukčný systém. Zjednodušene povedané – tehotenstvo, užívanie hormonálnej antikoncepcie, životný štýl, ale aj menopauza – estrogén reaguje na všetky zmeny, ktoré sa vo vašom tele dejú. Estrogén sa podieľa na vývoji sliznice maternice, reguluje ovuláciu a tým i plodnosť.

Produkuje sa vo vaječníkoch a jeho optimálna hladina v tele potom vypovedá o ich správnom fungovaní. Produkcia tohto hormónu tiež výrazne ovplyvňuje libido a chráni organizmus. Estrogén tiež napomáha vyniknutiu ženských tvarov, podporuje rast pŕs, ochlpenia aj tvaruje boky.

Hladina ženského hormónu zvykne klesať v období menopauzy (vo veku 45 až 55 rokov). Jeho pokles sa však týka aj mladších žien. Akonáhle estrogén v ženskom tele z akejkoľvek príčiny klesne, nastanú problémy, ktoré treba riešiť. Nedostatok estrogénu totiž výrazne znižuje šance na počatie. Je takisto nevyhnutným pomocníkom v priebehu tehotenstva, keď spoločne s rastúcou hladinou ďalšieho hormónu progesterónu zabezpečuje rast, vývoj plodu, aj telesné a psychické zmeny matky.

Kedy v tele klesá estrogén?

Najčastejším dôvodom, kedy estrogén v ženskom tele klesá, je vyšší vek. Preto jeho nízka hladina trápi ženy najmä v období menopauzy. Dôvodov, prečo estrogén kolíše, môže byť viac. Prispievajú k nim napríklad aj nesprávna životospráva či genetika, problémom môžu byť tiež autoimunitné ochorenia, ktoré obmedzujú obranyschopnosť organizmu či ochorenia endokrinného systému. Najčastejšie ide o problémy so štítnou žľazou.

Nízku hladinu estrogénu však môže vyvolať aj extrémne alebo nadmerné cvičenie, dlhodobá telesná námaha alebo poruchy príjmu potravy ako anorexia či bulímia. Produkciu estrogénu tlmí aj rádioterapia či chemoterapia. Nízka hladina estrogénu môže nastať aj po odstránení vaječníkov, pri syndróme polycystických vaječníkov alebo aj počas dojčenia.

Ako sa prejavuje nedostatok estrogénu?

Nízka hladina estrogénu sa u každej ženy prejavuje inak. Nech už hladina ženského hormónu klesá z akejkoľvek príčiny, zistíte to takmer okamžite. Existuje totiž niekoľko príznakov, pri ktorých by ste mali zbystriť pozornosť. Medzi najčastejšie z nich patrí nepravidelná menštruácia. Ide o najčastejší symptóm, ktorý trápi ženy s nízkym estrogénom. Tento hormón je totiž jedným zo základných hnacích motorov ženského cyklu. Môže sa prejaviť slabou alebo meškajúcou menštruáciou alebo dokonca úplným vynechaním menštruácie.

Nízka hladina estrogénu tiež ide „ruka v ruke“ spolu s nízkou hladinou serotonínu, ktorý sa môže prejaviť poruchami spánku, únavou, úzkosťou a nezriedka aj depresiami. Serotonín, nazývaný aj hormón šťastia a dobrej nálady, je totiž zvyšovaný práve estrogénom.

Ďalším symptómom sú návaly tepla a nočné potenie. Vaše telo si totiž pri nedostatku estrogénu myslí, že je mu príliš horúco. Môžu za to cievy na hlave a krku, ktoré sa neprirodzene otvoria, aby sa toho tepla zbavili. Telo na to reaguje návalmi tepla a silným nočným potením.

Nízke hodnoty estrogénu negatívne ovplyvňujú aj intímny život. Najčastejšie sa to prejavuje nízkym libidom a bolestivým pohlavným stykom, ale aj častými infekciami močových ciest. Netreba zabúdať, že u každej ženy sa nedostatok tohto hormónu môže prejaviť inak. Okrem spomínaných príznakov to tiež môžu byť bolesti hlavy, suchá pokožka či problémy s koncentráciou. Treba preto svojmu organizmu a telu pozorne načúvať.

Estrogén a menopauza

Ako sme už spomínali vyššie, estrogén sa môže výrazne znížiť práve v období menopauzy, keď dochádza k vyhasínaniu funkcie vaječníkov. Medzi najčastejšie signály menopauzy patria bolesti hlavy, únava, ťažkosti so sústredením, strata libida, ale aj nepríjemná vaginálna suchosť. Toto obdobie zároveň so sebou prináša aj problémy v podobe chronického žltkastého výtoku a ťažkosti s inkontinenciou.

 Najčastejšie prejavy nízkej hladiny estrogénu:

  • bolesť hlavy
  • výkyvy nálad
  • nepravidelný menštruačný cyklus
  • únava a problémy s koncentráciou
  • vaginálna suchosť
  • strata libida
  • znížená hustota kostí
  • zhoršenie pleti a vypadávanie vlasov
  • návaly tepla a nadmerné potenie
  • zvýšenie telesnej hmotnosti
  • predmenštruačný syndróm
  • infekcie močových ciest

Ako hladinu estrogénu v tele prirodzene zvýšiť?

Je nám úplne jasné, že hormonálne zmeny so ženským telom doslova zatočia. No nízka hladina estrogénu nie je životu nebezpečná a dá sa s ňou bojovať. Ak sa u vás objavia prvé príznaky, mali by ste sa čo najskôr obrátiť na lekára, ktorý vám na základe hormonálneho testu tento problém potvrdí alebo vyvráti. Následne vám odporučí vhodnú liečbu – predpíše vám lieky, ktoré stabilizujú hodnoty vašich hormónov. Ak za vaše hormonálne ťažkosti môže chronické ochorenie alebo poruchy príjmu potravy, snažte sa tieto problémy riešiť. Hodnoty estrogénu však môžete zvýšiť aj prirodzenou cestou, a to pomocou prírody či zmenou životného štýlu.

Jedzte pravidelne a najmä lokálne a čerstvé potraviny. Zvýšte príjem ovocia, zeleniny, obilnín, strukovín a semien (ľanové, sezamové, tekvicové). Dodržujte tiež pravidelný pitný režim, snažte sa mať vždy dostatok spánku a tiež dostatok pohybu na čerstvom vzduchu. Obmedziť by ste mali cukry, bielu múku, alkohol a fajčenie.

Siahnite po potravinách s vysokým obsahom vitamínov B a D, ktoré sú dôležité pri tvorbe a aktivácii estrogénu v organizme. Jedzte napríklad vajcia, morské ryby, hovädzie mäso, kakao, rastlinné tuky alebo oleje. Z minerálov je zas najdôležitejší bór, ktorý podporuje zdravie kostí a správne fungovanie hormonálnej sústavy.

Neodmysliteľnou súčasťou prírodnej liečby sú zas rôzne bylinky, ktoré priaznivo ovplyvnia hodnoty estrogénu, ako napríklad: Ploštičník hroznatý, Ľubovník bodkovaný, Vitex jahňací, Ďatelina lúčna, Angelika čínska, Šalvia lekárska, Pupalka dvojročná či Hloh obyčajný.

Kvalitné výživové doplnky na podporu estrogénu

Tak, ako aj muži si prirodzenou cestou zvyšujú potenciu, erekciu či libido a sexuálnu výdrž s kvalitnými výživovými doplnkami (Stoporex), rovnako aj pre ženy existujú kvalitné výživové doplnky, ktoré organizmu dodajú všetky látky, ktoré potrebuje pre správne fungovanie hormonálneho systému. Užívanie týchto prírodných výživových doplnkov ženám prinesú nielen psychickú pohodu, ale spevnia aj kosti a tiež eliminujú nepríjemné príznaky, ktoré sa s obdobím menopauzy spájajú.